ایسنا/گیلان استاندار گیلان معلمان را زمینه ساز بروز خلاقیت در دانش‌آموزان دانست و با تاکید بر اینکه تقویت امید در دانش‌آموزان ترسیم‌کننده افق‌هایی روشن برای نظام تربیتی است، گفت: بسترهای لازم برای دسترسی دانش‌آموزان به ابزارهای آموزشی فناورانه پیش‌بینی شده است.

به گزارش در گیلان به نقل از ایسنا ارسلان زارع در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به تجربه موفق برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و آزمون دکتری دانشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر، اظهار کرد: این موفقیت، با مشارکت همگان در توجه به پروتکل‌های مراقبتی محقق شد.

وی به جایگاه تعلیم و تربیت در تعالی انسان اشاره کرد و افزود: برای ارتقای منابع انسانی در نظام تعلیم و تربیت کشورمان، نیازمند بروز خلاقیت‌ها متناسب با برنامه ریزی هستیم و به یقین تلاش مضاعف معلمان و فرهنگیان در این خصوص، نتایج درخشانی به دنبال دارد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه با وجود شیوع کرونا وارد زیست‌بوم جدیدی شده‌ایم و سبک جدیدی از زندگی را تجربه می‌کنیم، گفت: برای استفاده بهتر از این فرصت باید هم خلاقیت معلمان را در فضای مجازی پرورش دهیم و هم زمینه ساز بروز و ظهور خلاقیت دانش‌آموزان باشیم.

زارع ساختن جامعه‌ای پویا و تلاش برای آینده‌ای بهتر را دغدغه‌ای همگانی عنوان و نقش نظام یادگیری را در این راستا بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: هرچه در جامعه روند یادگیری، کارآمدتر، توانمندتر و عمیق‌تر باشد؛ به همان نسبت آینده آن جامعه بهتر و روشن‌تر است چراکه یادگیری، پایدارترین وجه و کلیدی‌ترین عنصر در ساختن آینده است.

نماینده عالی دولت در گیلان به تاکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر شاداب‌سازی نهاد آموزش و پرورش و تقویت امید در جوانان اشاره کرد و گفت: نظام تربیتی هنگامی می‌تواند به افق‌های در نظر گرفته شده در سند تحول بنیادین دست یابد که امید به آینده را در ذهن، فکر و روان دانش‌آموزان بعنوان آینده سازان ایران اسلامی تقویت کند.

وی با اشاره به تعریف برش‌های استانی برای اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، افزود: بیش از آنکه ذهن دانش‌آموزان را از مجموعه دانش‌ها انباشته کنیم باید روش، منش، شخصیت و هویت آنان را برای زیست شرافتمند آماده سازیم و در واقع به مولفه تربیت، بیشتر از قبل توجه کنیم.

زارع با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران گام‌های موثری در توسعه عدالت آموزشی برداشته و برای گسترش این عدالت در مناطق مختلف نیز اهتمام دارد، خاطرنشان کرد: در استان گیلان نیز به همت مسئولان و اقدامات نیک اندیشانه خیران در جهت کاستن از محرومیت‌ها، مدارس بسیاری احداث شده و یا در حال احداث است.

وی با اشاره به اینکه در پی شیوع کرونا نظام آموزشی کشورمان با بهره گیری از فضای مجازی، مسیرهایی جدید را برای جلوگیری از توقف فرآیند آموزش  پیمود، اظهار کرد: در تداوم این مسیر برنامه ریزی‌های لازم برای رفع مشکل کسانی‌که در دریافت آموزش‌های مجازی، با دشواری‌هایی مواجه هستند؛ صورت گرفته تا زمینه دسترسی آنان به ابزارهای آموزشی فناورانه فراهم باشد.

استاندار گیلان به ثبت‌نام ۸۰ درصد از دانش‌آموزان در مدارس استان تا زمان حاضر اشاره و خاطرنشان کرد: برای آن دسته از دانش‌آموزان که دسترسی به شبکه مجازی و زیرساخت اینترنتی ندارند نیز باید تدابیر لازم درخصوص بهره مندی از محتوای آموزشی اندیشیده شود.

زارع با اشاره به اینکه بر اساس گزارشات واصله، توسعه فنی در گیلان مطلوب بوده و از متوسط کشوری بالاتر است و باید برای دستیابی به شاخص‌های تعیین شده در اسناد بالادستی تلاش مضاعف کرد، گفت: با توجه به پیشینه درخشان استان در حوزه نساجی، راه اندازی این رشته در مقطع متوسطه، گامی موثر در احیای صنایع گیلان محسوب می‌شود در این مسیر ارائه رشته‌های کاربردی متناسب با ظرفیت‌های استان مورد تاکید است.

استاندار گیلان همچنین بر لزوم اجرای ساز و کاری مطمئن برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و نیز آگاهی بخشی به خانواده‌ها توسط مدیران مدارس و رسانه ها تأکید کرد.

وی تفاهم نامه مشترک وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی استان‌ها در راستای پیشبرد برنامه‌های اجتماعی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه در شهر و روستا را مفید ارزیابی و اضافه کرد: استفاده از ظرفیت حداکثری و مشارکت شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها زمینه مشارکت‌ها و همکاری بیش از پیش را فراهم می‌کند.