رشت – رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به فعالیت تعداد ۱۳ هزار نفر قالیباف بیمه شده در استان گفت: سالانه بیش از ۵۱ هزار متر مربع به صورت میانگین در گیلان فرش دستباف تولید می شود.

به گزارش در گیلان به نقل از ایرنا  فرهاد دلق پوش روز دوشنبه در کمیته ساماندهی و برگزاری نمایشگاه فرش دستباف گیلان با اشاره با جایگاه مناسب این هنر در حفظ و انتقال فرهنگ های جامعه، اظهار داشت: فرش دستباف، میراث ارزشمند گیلان است و جهت‌دهی فرهنگی مناسب برای فرش بافی در گیلان هم جنبه فرهنگی و حفظ سنت های کهن و هم جنبه اقتصادی و اعتلای مشاغل خانگی دارد.
وی با بیان اینکه در قالب این هنر صنعت می‌توان جایگاه آموزه‌ها و فرهنگ استان را حفظ کرد، افزود: مشاغل خانگی جزء اولویت هایی است که از طریق هنر صنعت فرش می توانیم برای تحول اقتصاد خانگی برنامه ریزی نمائیم.
وی ترویج و بازاریابی برند فرش گیلان را مقوله ای حائز اهمیت دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه ها بسیار می تواند به شناساندن فرش دستباف گیلان و ارتقای جایگاه این هنر کمک نماید و تا سطح یک رویداد ملی اعتلاء دهد.
 دلق پوش با تاکید بر اینکه هدف همه دستگاه های متولی، تعالی هنر صنعت فرش گیلان است، خاطر نشان کرد: اداره میراث فرهنگی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کار رفاه و امور اجتماعی، اتاق تعاون، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی صنایع و معادن بایستی حول یک محور با هدف واحد برای اعتلای این صنعت مشارکت و همراهی داشته باشند.
وی استفاده از ظرفیت منطقه آزاد برای معرفی و عرضه محصولات مترقی و برند این هنر صنعت را اثر بخش عنوان و تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه فرش در منطقه آزاد می تواند فضای مطلوبی را برای جذب بازار و شناسایی این هنر ایجاد نماید و افکار عمومی را معطوف به وجود این صنعت در گیلان کند.
وی  توانمندسازی مردم محلی در زمینه فرش را برای تبدیل تهدید ویروس کرونا به یک فرصت برای مشاغل خانگی دانست و گفت: طی سه ماهه اول سال جاری ۱۳۱ نفر آموزش دیده اند و برای آنها گواهی فعالیت صادر شده است.

دلق پوش اظهار داشت:برگزاری نمایشگاه و کارگاه های آموزشی به صورت حرفه ای، مقوله سلیقه یابی و ذائقه سنجی مطالبات مشتری در  بازاریابی بسیار اهمیت دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان یادآور شد: سالانه بیش از ۵۱ هزار متر به صورت میانگین در گیلان فرش دستباف تولید می شود که با ارائه طرح های نو و متنوع و برند مختص فرش گیلان در نمایشگاه ، توسعه این صنعت با توجه به در خانه ماندن اغلب افراد به علت کرونا و استفاده از این فرصت می تواند به تقویت مشاغل و اقتصاد خانگی بینجامد.