رشت – معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت : راهنمایان و فعالان گردشگری استان نخستین فم‌تور (FAM Trip / Familiarization Trip)را بمنظور بازاریابی و تبلیغات با بازدید از کارگاه های صنایع دستی تجربه کردند.

به گزارش در گیلان به نقل از ایرنا فم‌تور (FAM Trip / Familiarization Trip) سفر رایگان و یا ارزانی است که با هدف بازاریابی و تبلیغ خدمات و یا مقصد سفر از سوی تورگردانان، آژانس های هواپیمایی و… به متخصصان صنعت گردشگری مانند روزنامه‌نگاران، راهنمایان تور، عکاسان، فیلم‌سازان و مشاوران سفر و… ارائه می‌شود.
فرزاد رشیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از ۸۰ رشته در این استان فعالیت می‌کنند و رفع دغدغه هنرمندان در عرضه محصولات تولیدی از اقدامات این اداره کل است که معاونت صنایع دستی استان با برگزاری بازارچه‌های موقت در راستای رفع مشکلات تلاش می کنند.  
رشیدی همچنین بیان کرد: برگزاری تورهای تخصصی با محتوای بازدید از قاسم آباد رودسر-روستای چادرشب بافی – از سوی اقامتگاه های بومگردی استان رونق گرفته و این تورها مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است.
وی یادآور شد: مشتریان تولیدات هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان؛ کشورهای اروپایی، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا هستند؛ میزان صادرات صنایع دستی استان سال گذشته حدود دو میلیون دلار بود؛ امسال هم پیش بینی می شود این رقم به بیش از دو میلیون دلار برسد.  
وی ادامه داد: طبق آمار گمرک عمده تولیدات صنایع دستی استان گلیم و زیلو، محصولات حصیری، بافته های نساجی، مبلمان چوبی، سفال و سرامیک، شیشه های سنتی، چوب و مشتقات آن و سایر محصولات صنایع دستی بوده است.  
بالغ بر ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از ۸۰ رشته در این استان فعالیت می‌کنند و ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌ و رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی و قلاب بافی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.